Musikkens Venner åpnet sin høstsesong forleden med klavéraften i Storsalen i Buen.Kveldens solist var Siril Aufles Valberg. På programmet stod to norske komponister; David Monrad Johansen og Edvard Grieg. Både den unge pianisten, som er oppvokst i Mo i Rana og musikken av hennes sambygding; David Monrad Johansen var ukjent for de fleste.I løpet av vel 90 minutter presenterte Valberg hans musikk med bortimot 30 karakterstykker av ulik lengde og innhold.Både klanglig og verbalt ga hun oss et bilde av denne produktive og allsidige komponisten som startet sin karriere med «Kvernslaat for piano» allerede i 1912. Han hadde Grieg som sitt store forbilde og mange av hans større og mindre verk både for klavér, kor og ulike intrumentensambler er inspirert av norsk folkemusikk. Men han reiste også i Europa og ble blant annet påvirket av Debussy og hans impresjonistiske musikk. Vi fikk mange eksempler på hvordan komponisten skildret stemninger i natur og folkeliv i verk som «Prillarguri»; «Nordlandsbilder» og «Portrætter fra middelalderen». I «Suite fra Gudbrandsdalen» nr 2, op 9 fikk vi lytte til 11 små perler med beskrivende titler som: «Når bruré gjekk gjenom porthuse vé kyrkja»; «Dei som drog i krigen i 1807»; «Gamel mainn» og «Vindfluguleiken». For å vise hvordan Griegs musikk stod i forhold til Johansens, spilte Siril Valberg to hans velkjente verk: «Bryllupsdag på Troldhaugen» og «Røtnamsknut». De nær 30 tilhørerne som hadde funnet veien til Storsalen fikk oppleve en musiker med uvanlig kapasitet både teknisk og musikalsk. Klanglig og verbalt formidlet hun slik at vi ble beriket både med kunnskap og ikke minst med musikalske opplevelser. Ikke bare måtte vi beundre hennes eminente teknikk, men hun tolket musikken med en følsomhet og varmesom grep oss dypt. Hun lokket mesterlig fram Steinway-flyglets utsøkte kvaliteter. Publikum ga henne da også en langvarig og begeistret applaus.